‘Dat is toch juist slecht voor het milieu?’
Laatst was ik in gesprek over het vakgebied (marketing)communicatie. En dat ik mij inzet voor duurzame organisaties. Wat ik dan precies doe als communicatieadviseur. ‘Dat is toch juist slecht voor het milieu? Meer producten aan de man brengen?’ was de reactie.
Waarbij ik antwoordde: ‘Nee dat is dus juist wat ik niet wil en doe. Tijdens mijn studie ontstond al mijn gevoel dat ik dat niet wilde. In veel colleges gaat het natuurlijk over de bekende merken. Die wereldwijd groot zijn geworden en goede marketingstrategieën hebben. Die miljoenenwinsten maken, maar daarachter gaat vaak grote milieuvervuiling schuil. Er wordt niet meer gekeken naar hoe een product tot stand komt, het wordt juist opgeschaald en zo goedkoop mogelijk geproduceerd. Dat zijn de voorbeelden die je krijgt die het goed doen, waar het een eer is om te werken. Maar dat gevoel had ik altijd al wat minder, want die manier van bedrijfsvoering sprak mij niet aan.’ Ok, de reactie was niet zo scherp als ik nu heb opgeschreven, maar wel de strekking ;).
Bij 1 stageplek werkte ik aan de Millenniumdoelen, nu bekend als de Sustainable Development Goals (SDG’s). Dat vond ik echt geweldig. Ik kwam in aanraking met fairtradeproducten en organisaties en mensen die daar werkten met een groen hart. Na een uitstap in wat andere bedrijven, kwam ik erachter dat ik mij dus juist wil inzetten voor merken die het net even anders doen. Die nadenken over welke materialen er worden gebruikt, welke voetafdruk zij achterlaten. Zich inzetten voor natuur en milieu. Juist mensen en organisaties inspireren en informeren hoe je een positieve bijdrage kan leveren aan deze wereld. Dat is niet altijd een product verkopen, maar soms ook gedrag beïnvloeden. Het anders doen dan we gewend zijn. Denk bijvoorbeeld aan laten zien hoe je een biodiverse tuin kan aanleggen. Of hoe je energie bespaart in huis, zoals ze bij het Energieloket in Flevoland doen, een initiatief van de Natuur en Milieufederatie Flevoland.
Dat is wat ik doe als communicatieadviseur. En dat is wat ik wil blijven doen. Dat geeft energie en is dus heel anders dan sommige hebben bij het beeld van marketing/communicatie. Ik wil juist inspireren en informeren om te vergroenen, besparen etc.
Ken of heb jij een bedrijf dat zich in mijn verhaal herkent? Dan doe ik graag eens een biologisch kopje thee/koffie om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Contact
Neem voor meer informatie of vragen contact op via:
- info@estherwagensveld.nl
- 06 28 81 33 08